Even dacht ik dat ik in de verkeerde film zat. Of eigenlijk was het een reclamespotje. Ik keek naar een fragment uit Skyfall, de nieuwe (23ste!) James Bond. In het vaardig gemonteerde filmpje zijn alle bekende Bond ingrediënten aanwezig en toch klopt er iets niet. James Bond drinkt Heinekenbier.
Is het een poging om Bond, opnieuw vertolkt door Daniel Craig, minder sophisticated te maken, of probeert Heineken het imago van het eigen merk op te poetsen door het zichtbaar aan Bond te koppelen? Meerdere argumenten zullen een rol gespeeld hebben maar feit is dat Heineken zich voor $45 miljoen in het script heeft kunnen laten schrijven. Een fraai staaltje product placement dat past in de reeks van andere bekende ‘Bond’ merken als Martini, BMW, Aston-Martin en ZeroCoke. Een toegift aan het grote geld, zegt de een. Een noodzakelijkheid, zegt een ander, want zonder de samenwerking met een aantal premium spelers kunnen films als deze eenvoudig weg niet meer gemaakt worden. Niet alleen zijn de productiekosten skyhigh, de kosten om de film te promoten zijn bijna net zo hoog.
Ik ben geen uitgesproken Bond fan maar houd wel van zijn shaken, not stirred gentleman manieren (vraag me dan ook af hoe James dat straks met z’n ‘Heinie’ gaat doen). Gezegend met een charmant voorkomen en een uitstekende smaak, is James Bond natuurlijk ook een prachtig product voor een exclusieve markt. Dat vond de familie Broccoli-Wilson, de producers van de Bond films, ook toen ze begin jaren zeventig op zoek gingen naar een wijn die diezelfde geraffineerde elementen in zich had. Hoewel in eerdere films Dom Pérignon en Taitinger werd geschonken, kozen de Broccoli-Wilsons voor de verfijnde Bollinger champagne. Roger Moore introduceerde deze in ‘Live and let die’ (1973) en sindsdien is Bollinger de favoriete champagne van James Bond, ongeacht de vertolker.
Er bestaat nog altijd een hechte vriendschap tussen de families Bollinger en Broccoli-Wilson. Dat zou ook de reden zijn waarom James nog altijd Bollinger drinkt, en niet omdat Bollinger miljoenen in de films stopt. Al laat het respectabele familiebedrijf (sinds 1829 en waarover binnenkort meer) zich ook niet onbetuigd op het vlak van promotie. Ter gelegenheid van de van de vijftigste verjaardag van de (verfilmde) James Bond (de eerste, Dr. No, ging op 5 oktober 1962 in roulatie) heeft Bollinger een originele limited edition op de markt gebracht: een schitterende Bollinger James Bond 007 uit het jaar 2002. Toets 007 in op het cijferslot, druk op het pistool en de verpakking opent zich. De film moet nog uitkomen maar de fles is alvast spannend!
Jeetje, hoe weet je dat allemaal! M’n petje af voor je algemene ontwikkeling!!
Wie weet kan ik de film gaan bekijken, want als het goed is hebben we in Vlaardingen vanaf eind december eindelijk eens een echte bioscoop. En nog dicht bij huis ook! Liefs,